Een TOPCAMPAGNE!


Voor het Internationaal Centrum Ethiek in de Sport (ICES) bedachten we de succesvolle TOPcampagne, een campagne waarbij de Vlaamse sportwereld een Time Out tegen Pesten vraagt. TOP staat hierbij voor Time Out tegen Pesten. We gingen samen met Ices op zoek naar duidelijke strategische doelstellingen voor deze campagne. Pesten is een ingrijpende vorm van geweld waar jongeren ook in de sport mee te maken kunnen krijgen. Vaak brengt het emotionele of fysieke gevolgen met zich mee of vermindert de sportprestatie of de motivatie om te sporten. Hoog tijd dus om pesten extra onder de aandacht te brengen en actie te ondernemen.

Met de campagne Time Out tegen Pesten wil de Vlaamse sportsector samen pestgedrag aanpakken. Het roept daarom sporters, coaches en clubs op om foto’s te posten op sociale media met het time-outgebaar.

“Samen willen we voor een duurzame pestvrije omgeving zorgen, waarin elk kind zich ten volle persoonlijk en sportief kan ontplooien”, voegt Philippe Muyters, Vlaams minister van Sport, er aan toe in een persbericht.

Top social media actie als aftrap.


We gaven de aftrap met teasercampagne waarbij topsporters massaal via social media het time out gebaar maakten met daarbij de boodschap : “Wij doen mee aan een time out #TOPindesport.” De hashtag was wereldwijd (indeed) trending topic op de sociale media en ging niet onopgemerkt voorbij. Sporza, de nieuwsredacties en andere media werden geprikkeld en publiceerden de foto’s van de topsporters en –teams.

swings_top

seppe_top
top_selfies

topsporters_sporza_440

“Gisteren werden de sociale media overspoeld met foto’s van sporters waarop ze een time-outgebaar maken. Het blijkt om een actie tegen pesten te gaan, die vandaag officieel wordt voorgesteld. ” 

>>> SPORZA 29 / 01 /’16

>>> Het journaal 29 /01/’16 (zie 41:05)

Tijdens de persconferentie lanceerden Philippe Muyters, Vlaams minister van Sport, samen met Kristine De Martelaer, voorzitter Internationaal Centrum Ethiek in de Sport en topatleten Eline Berings en Axelle Dauwens de campagne. Om duidelijk te maken dat de hele sportwereld hiertoe de handen in elkaar slaat, ondertekenen de minister en alle vertegenwoordigers van het Netwerk het TOP-plan.

 

De cijfers spreken boekdelen:

mediabudget: 0 euro
Bereik gepubliceerde krantenartikels: 1.546.000 lezers
Bereik online publicaties: 25.000.000 viewers
Bereik radio uitzendingen: 2.800.000 luisteraars
Bereik tv uitzendingen: 3.000.000 kijkers
Bereik topsporters (twitter/instagram): 1.200.000 followers

Jaarcampagne met 6 actiepunten

Het hele jaar door worden in de sportwereld 6 concrete acties gelanceerd om te groeien tot een pestvrije sportorganisatie. Alle sportorganisaties worden uitgenodigd om mee te doen en zich te registreren op www.topindesport.be. Registreer je en blijf op de hoogte van het hele traject. Naar het einde van de campagne willen we de sportwereld letterlijk TOP-geel laten kleuren. Iedereen uit de brede sportwereld zal daardoor aangeven dat hij/zij werk maakt van een pestvrij sportklimaat!top_website

Doe mee: www.topindesport.be