Een campagne met een hashtag als baseline?

#YesWeCan!

Cojak gaf de creatieve aftrap van de Week van de Milieuvriendelijke Voertuigen.  Met de campagne baseline ‘#tankjewel’ wil de Vlaamse overheid iedereen bedanken die kiest voor groenere alternatieven en zoveel mogelijk mensen overtuigen om de overstap te overwegen.

Geestig dat ‘Tank-je-wel’ klinkt als ‘dankjewel’, zodat het echt klinkt alsof we (of de hond, of om het even welk ander beestje) de mensen op voorhand bedanken voor de keuze voor een milieuvriendelijk voertuig. #TANKJEWEL is een (verdoken) call to action met een ingebouwde feelgood-factor. Bewust nemen we het concrete beeld van ‘anders en goéd (=wel)’ tanken, voor een alternatieve rij-energiebron kiezen, als enige kernwoord. Het is een heel concreet gevolg van ‘anders rijden’, ‘milieuvriendelijk rijden’ of alternatief rijden’. Daarmee schofferen we de andere chauffeurs niet, die kiezen voor traditionele manieren van rijden en tanken. We blijven positief.

 Viraal en autodealers

instagram-tankjewel

Het fijne is dat we op die manier ook de campagne kunnen ondersteunen op de hot spots (garages met alternatieve voertuigen en tankstations met alternatieve energie-punten) die een verschil maken. Door er een #hashtag van te maken hebben we 2 vliegen in 1 klap: we komen enerzijds zeer teasend uit de hoek en triggeren mensen om online op zoek te gaan naar meer info. En anderzijds kunnen we door hashtag leuke acties bedenken om het publiek te betrekken via de sociale media.

autogarage

radio1_cojak

De Vlaamse overheid ondersteunt de keuze voor milieuvriendelijke voertuigen op verschillende manieren. Tijdens de week zetten de autodealers hun milieuvriendelijke voertuigen in de kijker en kan je op heel veel plaatsen een proefrit maken. Cojak zorgde voor een virale onlinecampagne en herkenbaar campagnemateriaal voor de autodealers. Virale posts met selfies en de hashtag #TANKJEWEL gaven de campagne een extra sympathieke boost. #CleanPower forever

 

>>> www.milieuvriendelijkevoertuigen.be 

facebook_timeline

Data analyse

Online

> 1.100.000 impressies
> 650.000 unieke gebruikers
> zeer positief ontvangen (amper 1,5% van de reacties op sociale media was negatief!)

Offline

> Bereik via krantenartikels: 4.600.000
> Bereik radio & TV berichtgeving: 1.200.000
> Publicitaire tegenwaarde perscampagne: € 95.000