02/05/2015

 

DE CAMPAGNE “NO DESIGN TO WASTE” VOOR DESIGN MUSEUM GENT WORDT DOOR TOERISME VLAANDEREN UITGEROEPEN TOT BESTE MARKETINGCAMPAGNE 2014!

Het Design Museum haalde tijdens de Toerisme Awards Vlaanderen de eerste prijs in de categorie Beste Toeristische Marketingcampagne voor de campagne ‘No design to waste’ van de tentoonstelling ‘Out to Sea? The plastic garbage project’. ‘Out to Sea? The plastic garbage project’ van het Design Museum Gent kaartte een maatschappelijk en duurzaam thema aan afgelopen zomer en najaar. Met de tentoonstelling wou ze het publiek bewust maken van overconsumptie en overproductie en aantonen dat ook designers op een positieve manier hier antwoorden op bieden via recycling over upcycling tot ecodesign.

Voor de marketingcampagne, bedacht door het Gentse bureau COJAK, zette het museum in op een hoofdzakelijk online aanpak en een beredeneerde mediamix. De baseline van de campagne “No design to waste” is een herkenbare verwijzing naar een überslogan uit de jaren ’80 van Greenpeace. Het is een knipoog om de slogan der slogans te persifleren en te gebruiken enerzijds voor een eigen doel nl. mensen naar het museum lokken en anderzijds voor een hoger doel nl. geen design verloren laten gaan of afval laten worden. De internationaal herkenbare slogan kwam ook terug in de museumshop, waar bezoekers duurzame t-shirts konden kopen.

De campagne was een duurzame call for action en hield het credo van het museum en van de klimaatneutrale, culturele en creatieve Stad Gent hoog in het vaandel. Ook de vormgeving kon niet anders dan ecologisch zijn: met restafval, gerecycleerd papier en vegetale inkten Bovendien werd de campagne hoofdzakelijk digitaal gevoerd met het virale filmpje “This Topmodel has a Topless message for you” waarin actrice/model Delfine Bafort op de graslei in Gent verschillende T-shirts uittrok met slogans om het publiek wakker te schudden : • NO Design to waste • Waste = Design just gone wrong • Plastics kill • What goes in the ocean, goes into you • Every drop in the ocean counts.

Conversie op het publiek.
Het virale filmpje werd gelanceerd op de opening 4 juli en had de volgende dag al 40.000 viewers op youtube. De viewers kwamen zowel uit België, Frankrijk, Nederland, Groot-Brittannië en de VS. Ook de pers pikte dit razendsnel op. Design museum Gent haalde niet minder dan 80 artikels on en offline en het VRT journaal. In de VS verscheen het ook op een aantal belangrijke modeblogs.

Interessante cijfergegevens.
– 50% van de bezoekers aan de tentoonstelling van begin juli tot half oktober kwamen uit het buitenland (Nederlanders, Fransen, Engelsen, Duitsers)
– 75% nieuwe bezoeken op website in diezelfde periode met opvallend veel nieuwe bezoekers uit Nederland en Engeland.

Impact op het imago van het museum en de Stad Gent.
Het imago van het museum heeft hiermee op heel korte termijn een nieuwe boost gekregen. “Het Design museum wil een museum zijn dat meer toont dan vormschoonheid, een museum dat in het nu en midden in het leven staat en zich verhoudt t.o.v. van een aantal maatschappelijke vraagstukken en problemen. Het ecologisch gegeven is daar zeker één van.”, benadrukt Katrien Laporte, directeur van het museum. Ook op het image van de Stad Gent heeft dit een positieve invloed, de stad wordt hiermee opnieuw gepositioneerd als een creatieve, bewuste en geëngageerde stad met een aantrekkelijk aanbod voor toeristen.