De Rode Duivels en de sportsector doen de ‘Time Out tegen Pesten’

Vandaag start de Vlaamse Week tegen Pesten, voor de sportsector de climax  van de campagne Time Out Tegen Pesten. De Rode Duivels geven het goede voorbeeld met het Time Out gebaar, en roepen iedereen op om hen te volgen: Allemaal samen, Time Out tegen Pesten!

Deze week zal er niet naast het Time Out gebaar kunnen worden gekeken. Er is een krachtig bewustmakingsfilmpje waar sportende kinderen de sportsector oproepen om mee te doen, en hun foto te delen met de hashtag #TOPindesport. Tal van sportfederaties organiseren een wedstrijd naar clubs met de origineelste Time Out foto. Ook de Rode Duivels zijn zich bewust van de problematiek en steunen de actie!


Pesten is een ingrijpende vorm van geweld waar jongeren ook in de sport mee te maken kunnen krijgen. Uit onderzoek blijkt dat 11% van de sporters gepest wordt. Vaak heeft het emotionele of fysieke gevolgen, vermindert de sportprestatie of de motivatie om te sporten. Daarom informeert, stimuleert en ondersteunt de Time Out tegen Pesten campagne de sportsector om actief aan een pestvrije sportomgeving te werken.

De rode Duivels schieten zelf in actie!

De clip ging meteen viraal. Voor de lancering van de campagne had Cojak samen met de Klant ICES, het communicatieteam van de Belgische Voetbalbond gevraagd om de actie te ondersteunen. De Rode Duivels schaarden zich achter de campagne en kwamen de dag na de online lancering zelf op de proppen met een eigen Time-out-tegen-pesten-clipje met een duidelijk boodschap: ‘iedereen is uniek, laat de lol en je sport niet verpesten;’

Wat wordt nog gedaan in de week?

Naast de fotoactie, roept de TOP-campagne alle Vlaamse sportorganisaties op zich te registreren op de TOP-kaart en zo samen voor een pestvrije sport te gaan. 532 sportorganisaties gingen hen reeds voor! We stimuleren sportclubs om tijdens de Week tijd te maken voor actie 5 ‘doe de thematraining’. De campagne biedt drie thematrainingen aan die sportbegeleiders kunnen koppelen aan spel- en bewegingsvormen. Zo leren kinderen en jongeren al sportend en spelenderwijs wat pesten is, welke vormen pesten kan aannemen, wat het verschil is tussen plagen en ruzie, en nog veel meer. Voor jongeren 12+ is er een thematraining rond cyberpesten.

De zes acties van Time Out tegen Pesten

Topsporters Eline Berings, Marc Herremans, Jolien D’hoore, Seppe Smits en Kimberly Buys lanceerden zes laagdrempelige acties om pesten te voorkomen en erop te reageren. Starten met een positief sportklimaat (actie 1) is hier de boodschap. Via originele spelverdelers en samenwerkingsspelen kunnen trainers werk maken van een gezonde groepsdynamiek. Verder moeten kinderen en jongeren goed weten welk gedrag van hen verwacht wordt in de club via een gedragscode (actie 2). Pesten blijft vaak onder de radar, door een open communicatie en een laagdrempelig aanspreekpunt (actie 3) kunnen sportclubs het pestgedrag sneller tackelen. Goed reageren (actie 4) op een pestsituatie is cruciaal voor alle betrokkenen. De campagne promoot daarom de no-blame aanpak, waar je herstelgericht werkt zonder straffen. Om het thema op een speelse manier met jonge sporters te bespreken zijn er de thematrainingen (actie 5). De laatste actie draait om de bewustwording (actie 6) van de impact en signalen van pesten. Daarom maken in de Week tegen Pesten allemaal samen dit statement tegen pesten. Meer info over de zes acties vind je op de website www.topindesport.be.

En verder…

De campagne biedt een interactieve vorming aan voor coaches waarin ze met vele praktische tips en goede voorbeelden leren hoe ze de zes acties in praktijk kunnen brengen. Het thema ‘pesten’ heeft ook een volwaardige plaats gekregen in de trainersopleiding.

Time Out tegen Pesten van de sportsector werkt samen met het netwerk ‘kies kleur tegen pesten’. Het is leerrijk om over de sectoren heen, zoals onderwijs en het jeugdwerk, ervaringen en expertise uit te delen. Zo kunnen we elkaar versterken in de strijd tegen pesten!

www.kieskleurtegenpesten.be

Yours Truly,

The Cojaksons.

Cojak wint silver award ‘Beste Performing Community Campaign 2016’ met #TOPindesport!

digital_marketing_award_cojak

Hoe één hashtag het tot een trending topic en nieuwsitem schopt voor een budget van … 0 euro. De lanceringscampagne van Time Out Tegen Pesten was een schot in de roos en werd trending topic zowel in de pers al op sociale media. Het succes van deze campagne wordt dus nu ook bevestigd door deze award.

Hoe we dit hebben aangepakt kom je in de presentatie te weten:

 

We bedachten een teasercampagne waarbij Vlaamse topsporters via social media het time out gebaar deden en iedereen nieuwsgierig maakten met de boodschap: “Wij doen mee aan een time out #TOPindesport.” De hashtag was wereldwijd (indeed) trending topic op de sociale media en ging niet onopgemerkt voorbij. Sporza, de nieuwsredacties en andere media werden geprikkeld en publiceerden de foto’s van de topsporters en –teams.

topsporters_sporza_440

De cijfers spreken boekdelen:

mediabudget: 0 euro
bereik gepubliceerde krantenartikels: 1.546.000 lezers
bereik online publicaties: 25.000.000 viewers
bereik radio uitzendingen: 2.800.000 luisteraars
bereik TV uitzendingen: 3.000.000 kijkers
BEREIK topsporters (twitter/instagram): 1.200.000 FOLLOWERS

Credits

The Cojaksons:
Strategy: Filip Bullens
Creative Team: Els De Pauw & Filip Bullens
Press: Sandra Plasschaert, Cats Communication

Our client: Ices, Ethiek in de Sport. RESPECT!

Meer over de campagne

 

 

Persbericht: Cojak lanceert samen met Gents hiphopcollectief “rauw en onbesproken” track tegen voedseloverschotten


Beste journalist,

Ontwerp en Communicatie studio Cojak lanceert een jongerencampagne tegen voedseloverschottennowasteland.be voor iDrops. Het Gentse hiphopcollectief “Rauw en Onbesproken” werd hiervoor ingeschakeld en lanceerde een nieuwe track tegen voedselverspilling als oproep om na te denken over (digitale) oplossingen rond voedseltekorten/overschotten.

Wat een hallucinant zicht: honderden achtergelaten tenten, hopen resten eten en drank en andere rotzooi. De camping van Pukkelpop lag er na afloop bij als één grote vuilnisbelt. Net nu dropt het Gentse hiphopcollectief “Rauw en Onbesproken” een nieuwe track tegen voedselverspilling. Samen met iDROPS lanceren de hiphoppers een oproep om na te denken over (digitale) oplossingen rond voedseltekorten/overschotten.

WA VOEDSELVERSPILLING, OVER WA ZIJ DE BEZIG MAN, LAAT MIJ NE KEER DOEN”

In het nummer ‘Ver van mijn bed’ rappen Fatih en Castro over onze onverschilligheid tegenover de problematiek van voedselzekerheid. Hun nieuwe song stelt onze lakse houding tegenover voedselverspilling aan de kaak. De videoclip zet deze boodschap nog extra in de verf.

Rauw en Onbesproken roept jongeren op om de verspilling en onze onverschilligheid een halt toe te roepen. De hiphoppers lanceren een oproep om na te denken over (digitale) oplossingen rond voedseltekorten/overschotten. Het kan toch niet dat anno 2016 nog steeds meer dan 1 miljard mensen honger lijden. Iedereen moet op elk moment fysieke en economische toegang hebben tot voldoende, veilig en voedzaam voedsel dat voldoet aan hun behoeften en voorkeuren en hen in staat stelt om een actief en gezond leven te leiden.

HOE WERKT HET?

Jongerenorganisaties, sportverenigingen of scholen kunnen zich via de site www.nowasteland.be aanmelden om mee te zoeken naar een oplossing vanuit digitale innovatieve hoek. Want er is genoeg veilig voedsel voor iedereen, elke dag. Samen met !DROPS worden dan brainstorms georganiseerd op verschillende locaties waar iedereen ideeën kan spuien. De beste ideeën worden ook effectief gerealiseerd.

MEER INFO:


www.nowasteland.be

 

COJAK & !DROPS

COJAK is de vaste communicatiepartner van !Drops. De wereld verandert razendsnel. Zo snel dat mensen de veranderingen vaak ervaren als overweldigend of bedreigend. Voor !DROPS zijn veranderingen een voedingsbodem voor nieuwe kansen. Samen met betrokken mensen en organisaties wil !Drops innovatieve oplossingen bedenken voor alle mogelijke veranderingen in de samenleving. Niet alleen door een denkkader aan te reiken maar ook door met originele methodes concepten te bedenken en ideeën uit te werken.

www.idrops.be

Cojak Communicatiecollectief, ontwerp en communicatie

Cojak is een dynamisch communicatie en ontwerp studio uit Gent. Het wil communicatie als middel gebruiken om de wereld ‘future proof’ te maken. Het bureau is opgericht in 2010. Voor Cojak is duurzaamheid geen modieuze marketingterm maar een evidentie. Klanten die maatschappelijk verantwoord ondernemen staan centraal in de portfolio.

DUURZAAM? Uiteraard, omdat het kan. We willen communicatie die verantwoord is. Efficiënt en effectief in cijfers en winst, maar respectvol voor mensen en milieu. Voor de schitterende bol waarop we leven en voor een zuivere toekomst. Omdat het kan en omdat het zo hoort. Soms met een schreeuw maar nooit met opgeheven vinger. Liever met een glimlach en een knipoog, vanuit een positieve ingesteldheid. Omdat we allemaal menselijk mogen zijn. Feilbaar, maar vindingrijk en altijd hoopvol.

Meer info

COJAK – Filip Bullens
Ontwerp & Communicatie
Zwijnaardsesteenweg 293, 9000 Gent – België
09 245 57 78 | 0478 79 78 09
filip@cojak.be / www.cojak.be / @CojakTweet

Persinfo (niet voor publicatie)

PR voor Cojak Communicatiecollectief wordt verzorgd door:
Cats Communication – Sandra Plasschaert
sandra@catscommunication.be – Tel : 0479/35.10.39

Expositie:
FUNGAL FUTURES /
Growing Domestic Bio-Landscapes

Wanneer: 24 maart t/m 16 mei 2016 (dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur)
Waar: Universiteitsmuseum Utrecht – Oude Hortus Lange Nieuwstraat 106 – 3512 PN – Utrecht

Een expositie over onze toekomst.

Kristel Peters onderzoekt de mogelijkheden om duurzaam schoenen te ontwerpen voor KASK / School of Arts van Hogent. Ze experimenteert o.a. met schimmels als materiaal. Ze is één van de ontwerpers uit de expositie die is opgebouwd uit nieuwe materialen en processen die zijn gebaseerd op de rol van schimmels in de natuur.

Een historische kas, gevuld met projecten die inzicht geven in nieuwe ontwikkelingen en mogelijke scenario’s voor de nabije toekomst, waarbij een beeld wordt geschetst waarop ons dagelijks leven in de volgende decennia zal veranderen.

FUNGAL FUTURES / Growing Domestic Bio-Landscapes

presenteert de onderzoeksresultaten van een internationale groep kunstenaars en ontwerpers die innovatieve materialen, projecten en toepassingen ontwikkelen met behulp van mycelium, het draadvormige netwerk van schimmels.

Een mycelium bestaat uit een dicht netwerk van schimmeldraden dat onder andere op plantaardig afval groeit. De manier waarop schimmels plantaardige biomassa in een mycelium omzetten kan worden gebruikt om biomaterialen met nieuwe eigenschappen te creëren. De materialen kunnen bestaan uit een mix van afvalmateriaal en mycelium (composiet materialen) of kunnen helemaal uit mycelium bestaan. Deze schimmelmaterialen vormen een aantrekkelijk alternatief voor traditionele materialen zoals plastic, omdat ze 100% natuurlijk en afbreekbaar zijn en worden verkregen uit afvalstromen zonder waarde.

De Universiteit Utrecht, Officina Corpuscoli en Stichting Mediamatic hebben in het NWO-project ‘Mycelium Design’ (2014-2015) kunstenaars en ontwerpers uitgenodigd om als onderdeel van het Myco Design Lab aan het project deel te nemen. Officina Corpuscoli en de Universiteit Utrecht ontwikkelden een palet aan schimmelmaterialen die werden gebruikt door de kunstenaars en ontwerpers. Zij onderzochten de mogelijkheden van het materiaal en gaven feedback hoe de materialen verbeterd zouden moeten worden om specifieke producten en toepassingen mogelijk te maken.

“Dankzij dit project kunnen wij in de toekomst begrijpen welke mechanische eigenschappen schimmels nodig hebben om plantaardig materiaal zoals een boom binnen te dringen.” (microbiololoog Han Wösten)

FUNGAL FUTURES is opgebouwd rond het werk van ontwerpers en kunstenaars die betrokken waren bij het NWO- project ‘Mycelium Design’, alsmede andere ontwerpers en kunstenaars die internationaal volgens dezelfde beginselen werken. De expositie nodigt ons uit ons een voorstelling te maken van toekomstscenario’s en ons een beeld te vormen van hoe ons dagelijks leven in de komende decennia zal veranderen in de context van een overgang naar een duurzame economie.

www.fungal-futures.com

 

Kunstenaars:

Aniela Hoitink – NEFFA / Caroline de Roy / Studio Eric Klarenbeek / Francesco Zorzi – No-Rocket /
Gianluca Tabellini / Jonas Edvard / Kristel Peters – COJAK / Maurizio Montalti – OFFICINA CORPUSCOLI / Phil Ross / Studio LIVIN / Wim van Egmond

In opdracht van: Universiteit Utrecht – Microbiologie (prof. Han Wösten) Samenstelling/ Ontwerp / Productie door: Maurizio Montalti / Officina Corpuscoli

Alice_fungalfutures_cojak

MEER INFO

Kristel Peters
Shoe Designer
T. +32 (0)478 79 78 09 / +32 (0)9 245 57 78
kristel.peters@cojak.be

Kristel heeft al jaar en dag een passie voor schoenen. Ze is een schoenenontwerpster met meer dan 15 jaar ervaring in de internationale mode industrie (zo werkte ze onder meer voor Dries Van Noten en Bottega Veneta).

#Canvas interviewt Cojak over Circulaire economie.

 

cojak_shoes_canvas

Mensen zijn routinedieren die niet gemakkelijk hun gedrag aanpassen, tenzij ze niet anders kunnen. Ze zullen niet gestimuleerd worden als ze merken dat politici en diplomaten er niet uit geraken. Op het internationale forum is er, ondanks de overweldigende wetenschappelijke consensus die geventileerd wordt in de rapporten van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), geen uitzicht op bindende afspraken die een effect op globale schaal kunnen uitlokken. Als politici en diplomaten snel geen oplossing bedenken, wie dan wel?

Kunnen ontwerpers, wetenschappers en een circulaire economie ons redden? Ontwerpster Kristel Peters, wetenschapper Jan Fockedey en professor Karel Van Acker bieden je hun oplossing.

Alice, cum laude.

Contacten, perswerking, changers, ontwerpers, inspiratie, appreciatie en top feedback. Dat vat zowat onze ervaring op de Dutch Design Week 2015  in een paar woorden samen. We blikken terug op een intensieve maar fantastische week in Eindhoven. @DDW15, respect en bedankt voor alle positieve feedback op ‘Alice, Rethinking high fashion shoes‘.

alice_expoboot_cojak

FOR ANY FURTHER INFORMATION, JUST CONTACT:

Kristel Peters
Shoe Designer
T. +32 (0)478 79 78 09 / +32 (0)9 245 57 78
kristel.peters@cojak.be

 

’Rethinking high fashion shoes’
Modulaire 3D-modellen en levende organismen

Wat als we schoenen ontwerpen die geen afval meer produceren en die hergebruikt kunnen worden volgens de principes van circulaire economie? Dat is het uitgangspunt van schoenontwerper Kristel Peters in haar onderzoek ’rethinking high fashion shoes’. En dat gaat niet ongemerkt voorbij. Ze werd in oktober verkozen tot één van de finalisten van de Additive Design Challenge die denkers, designers en doeners uitdagen om de kracht van 3D-printen te gebruiken voor een positieve impact op mens en planeet. De winnaars worden bekend gemaakt op 19 oktober op 3DP Europe, een internationale vakbeurs voor de 3D-print industrie. Bovendien is Kristel Peters met haar onderzoek een van de eyecatchers tijdens de Dutch Design Week.

DUTCH DESIGN WEEK

What iF is het thema van Dutch Design Week (DDW) ‘15 (17 > 25 oktober 2015). De organisatie eert en benadrukt daarmee de verbeeldingskracht van ontwerpers. Hun beste antwoorden zijn tijdens de 14de editie te zien in de vorm van concepten en producten,
experimenten en cross-overs.

alice_Shoe_ddw_c
“WHAT IF we biofabricate our uppers?” is één van de vragen waarover schoenontwerper Kristel Peters zich buigt in haar project ‘Rethinking High Fashion Shoes’ voor KASK, School of Arts van de HoGent. Hierin exploreert zij de toekomst van de schoenenmode binnen het idee van de circulaire economie. Ieder jaar worden er ongeveer 21 miljard paar schoenen geproduceerd wereldwijd. 95% daarvan belandt na gebruik op de vuilnisbelt. Voor Europa alleen al betekent dit 1,2 miljoen ton per jaar. Daarnaast hebben de toxische stoffen die worden gebruikt een schadelijke impact op het milieu en de arbeiders in de schoenenindustrie. Kristel Peters wil als ontwerper een oplossing bieden. Met haar onderzoek wil ze de mode- en schoenenwereld triggeren om future proof te ontwerpen. Want de modewereld heeft in onze samenleving een belangrijke voorbeeldfunctie. Hen overtuigen om duurzaam te produceren zorgt voor een enorm hefboomeffect. DDW gaf Kristel Peters met haar installatie een plaats in de centrale hal van het evenement, het klokgebouw.


Bewustwording staat centraal in deze installatie. Het publiek ervaart live ‘Growing shoes’, levende groeischoenen en mycelium-proeven die Kristel als artiest bij het Myco Design Lab van Mediamatic i.s.m. Officina Corpuscoli en Universiteit Utrecht ontwikkelt. Levende organismen bepalen het finale ontwerp in combinatie met een innovatief, modulair schoen ontwerp.

DESIGNED BY KRISTEL PETERS


kristel_peters_c

Kristel Peters heeft al jaar en dag een passie voor schoenen. Ze is een schoenenontwerpster met meer dan 15 jaar ervaring in de internationale mode industrie (zo werkte ze onder meer voor Dries Van Noten en Bottega Veneta). Op dit ogenblik onderzoekt ze duurzaam schoenontwerp voor KASK / School of Arts van Hogent.

EVENTS

 

> ADDITIVE DESIGN CHALLENGE

Op maandag 19 oktober maakte Plan C en partners bekend dat Kristel Peters werd verkozen tot laureaat van de Additive Design Challenge!
www.plan-c.eu/2015/09/15/finalist-in-de-kijker-alice/

Proficiat ook aan de drie andere laureaten! Het was een intens parcours, but yes we can. Respect!

Bruno Vereecke – Absorblight

Sofie De Leener – Bookbox

Geert Slachmuylders – Turbulent


> DUTCH DESIGN WEEK

Kristel Peters exposeert tijdens de DUTCH DESIGN WEEK van 17 > 25 OCT. 2015!
www.ddw.nl

Wil u graag op een van deze events kennismaken met de projecten van Kristel Peters? Contacteer ons dan op onderstaande gegevens.

MEER INFO

Bekijk hier het project

Kristel Peters
Shoe Designer
T. +32 (0)478 79 78 09 / +32 (0)9 245 57 78
kristel.peters@cojak.be

MEER INFORMATIE, BEELDMATERIAAL, INTERVIEWS OF TIPS VOOR REPORTAGES?

Sandra Plasschaert
Pers- en mediarelaties
T. +32 (0)479 35 10 39
sandra@catscommunication.be

Persbericht 18 september 2015

 

Vzw De Lork lanceert campagne voor meer inclusie:
Iedereen De Max!

Vzw De Lork, een organisatie die personen met een verstandelijke beperking in het Brusselse begeleidt, gaat voluit voor een inclusieve samenleving en lanceert op 18 september de campagne ‘Iedereen De Max!”. Want iedereen mag erbij horen!

Waarom deze campagne?

In De Lork ervaren ze dat mensen met een beperking nog te vaak gestigmatiseerd worden en benaderd vanuit hun ‘niet’ kunnen en niet vanuit hun talenten. Hun anders-zijn wordt ervaren als vreemd en niet als meerwaarde. Onbekend is onbemind. Nochtans is het voor mensen met een beperking een terechte vraag om erbij te horen, deel te nemen aan het arbeidsproces, vrijetijdsactiviteiten in de samenleving en geïntegreerd wonen. Maar het is voor de zogenaamd valide maatschappij evenzeer een voorrecht mensen met beperkingen op te nemen, gelijkwaardig, te leren van hun totaal verschillende mogelijkheden, hun taal. Om tijd te maken voor andere mensen met andere talenten. Verschillende elementen maken dat een inclusieve maatschappij niet vanzelfsprekend is. Toch geloven ze dat dit model het meest geschikt is om de samenleving op een harmonieuze manier te laten evolueren. En daar willen ze met deze campagne verandering in brengen.

Online petitie #iedereendemax

Op 18 september in Muntpunt Brussel wordt de campagne gelanceerd. De Staatssecretaris en VGC-Collegelid Bianca Debaets, bevoegd voor welzijn, zal er als eerste de online petitie tekenen en via social media oproepen haar voorbeeld te volgen. Via deze online petitie wil vzw De Lork zoveel mogelijk mensen oproepen om uitdrukkelijk te kiezen voor een meer inclusieve maatschappij. De petitie teken je op de website www.iedereendemax.be. Om de campagne te promoten en om zo’n breed mogelijk publiek te bereiken nemen de cliënten van De Lork selfies met bekende gezichten die de eis voor meer inclusie ondersteunen. Acteur Dominique van Malder van Radio Gaga, regisseur Raf Reyntjes van Paradise Trips en Thuisacteur Jeroen Lenaerts trekken de campagne op gang.

De campagne iedereen de max!

De afgelopen maanden werd er hard gewerkt aan een campagne die verschillende sporen omvat. Er is de fototentoonstelling Inclusie/Illusie? die vanaf 4 september te bekijken is in Muntpunt Brussel en daarna op andere locaties binnen Brussel en Vlaanderen. Het is een tentoonstelling die vzw De Lork uitwerkte met het Indivo-team, het Centrum Ambulante diensten, de Academie van Anderlecht en Julien Vrebos. De beelden vertellen over de dromen, verlangens en wensen van mensen met een beperking die wonen en werken in Brussel.

Daarnaast werd er een workshop uitgewerkt die verengingen, organisaties, bedrijven en overheden wil doen nadenken over wat inclusie voor hen kan betekenen. Deze workshops worden gratis gegeven door een ervaringsdeskundige en een professional.

Ook de vormgeving is helemaal de max. Het communicatiebureau Cojak ontwierp samen met de bewoners van De Lork het logo.

Er wordt ook volop ingezet op de uitbouw van buurtprojecten en begeleid vrijwilligerswerk. De campagne eindigt in de cultuurtempel de AB met een groot feest. #IedereenDeMax!

facebook_post_lancering

Meer info:

Lieve Dekempeneer 0479 49 80 28 of lieve.dekempeneer@vzwdelork.org
www.iedereendemax.be
Facebook: #iedereendemax

Info over De Lork

De Lork wil op een authentieke (origineel, echt en betrouwbaar) en bezielde (met hoofd én hart ) manier mensen met een beperking begeleiden in wonen en werken. We willen ervoor zorgen dat mensen hun leven als goed en zinvol ervaren, door het creëren van een warme thuis en een boeiende werkplek en door de niet aflatende aandacht voor de dromen en talenten van onze gebruikers en medewerkers, een mensenleven lang.
We bieden verschillende woonformules aan variërend van individueel begeleid wonen tot 24u/7 begeleiding. Mensen met een beperking die nog thuis wonen kunnen bij ons terecht voor dagactiviteiten of begeleid vrijwilligerswerk, waarbij we actief op zoek gaan naar organisaties of bedrijven waar onze cliënten een zinvolle bijdrage kunnen leveren. We bieden verder ook ondersteuning thuis en er is ook mogelijkheid tot logeren.

www.vzwdelork.org
info@vzwdelork.org

Info over het Cojak

COJAK is een communicatiebureau uit Gent dat wil nadenken, creëren en communiceren rond een duurzame economie en samenleving. Voor ons is duurzaamheid geen modieuze marketingterm maar een evidentie. Duurzaam? Natuurlijk, omdat het kan. We willen ontwerp dat verantwoord is. Efficiënt en effectief, maar respectvol voor mensen en milieu. Voor de schitterende bol waarop we leven en voor een zuivere toekomst. Soms met een schreeuw maar nooit met opgeheven vinger. Liever met een glimlach en een knipoog, altijd vanuit een positieve ingesteldheid. Omdat we allemaal menselijk mogen zijn. Feilbaar, maar vindingrijk en altijd hoopvol. Respect!

www.cojak.be
info@cojak.be

14/08/2015

 

DDW, Verbeelding aan de macht.

‘What if…’ is het thema van Dutch Design Week (DDW) 2015 (17 > 25 oktober 2015). De organisatie eert en benadrukt daarmee de verbeeldingskracht van ontwerpers. Hun beste antwoorden zijn tijdens de 14de editie te zien in de vorm van concepten en producten, experimenten en cross-overs.

DDW ziet ‘What if…’ als dé vraag waarmee creativiteit en vernieuwing begint. Ontwerpers realiseren de meest uiteenlopende vormen van innovatie door anders te kijken naar het bestaande, zich niet neer te leggen bij de status quo, en door steeds te zoeken naar alternatieve antwoorden en oplossingen.

Cojak in het klokgebouw!

WHAT IF we biofabricate our uppers? is één van de vragen waarover onze ontwerper Kristel Peters zich buigt in haar project ‘Rethinking High Fashion Shoes’. Hierin exploreert zij de toekomst van schoenenmode binnen het idee van circulaire economie. Met haar onderzoek wil ze de mode- en schoenenwereld triggeren om future proof te ontwerpen. Bewustwording staat centraal in de installatie. Het publiek ervaart live ‘Growing shoes’. Levende organismen bepalen het finale ontwerp. De installatie omvat een levende groeischoen, mycelium proeven die ze als artiest bij het Myco Design Lab van Mediamatic ism. Officina Corpuscoli en Universiteit Utrecht ontwikkelt.

rethinking_high_fashion_shoesmediamatic_kristel_petersgroeischoen_cojak2


DDW vond ons project een schot in de roos.
We kregen daarom van hen een ereplaats op de toplocatie van de tentoonstelling, het klokgebouw.

Kom dat zien, kom dat zien.

info en pers: kristel@cojak.be

02/05/2015

 

DE CAMPAGNE “NO DESIGN TO WASTE” VOOR DESIGN MUSEUM GENT WORDT DOOR TOERISME VLAANDEREN UITGEROEPEN TOT BESTE MARKETINGCAMPAGNE 2014!

Het Design Museum haalde tijdens de Toerisme Awards Vlaanderen de eerste prijs in de categorie Beste Toeristische Marketingcampagne voor de campagne ‘No design to waste’ van de tentoonstelling ‘Out to Sea? The plastic garbage project’. ‘Out to Sea? The plastic garbage project’ van het Design Museum Gent kaartte een maatschappelijk en duurzaam thema aan afgelopen zomer en najaar. Met de tentoonstelling wou ze het publiek bewust maken van overconsumptie en overproductie en aantonen dat ook designers op een positieve manier hier antwoorden op bieden via recycling over upcycling tot ecodesign.

Voor de marketingcampagne, bedacht door het Gentse bureau COJAK, zette het museum in op een hoofdzakelijk online aanpak en een beredeneerde mediamix. De baseline van de campagne “No design to waste” is een herkenbare verwijzing naar een überslogan uit de jaren ’80 van Greenpeace. Het is een knipoog om de slogan der slogans te persifleren en te gebruiken enerzijds voor een eigen doel nl. mensen naar het museum lokken en anderzijds voor een hoger doel nl. geen design verloren laten gaan of afval laten worden. De internationaal herkenbare slogan kwam ook terug in de museumshop, waar bezoekers duurzame t-shirts konden kopen.

De campagne was een duurzame call for action en hield het credo van het museum en van de klimaatneutrale, culturele en creatieve Stad Gent hoog in het vaandel. Ook de vormgeving kon niet anders dan ecologisch zijn: met restafval, gerecycleerd papier en vegetale inkten Bovendien werd de campagne hoofdzakelijk digitaal gevoerd met het virale filmpje “This Topmodel has a Topless message for you” waarin actrice/model Delfine Bafort op de graslei in Gent verschillende T-shirts uittrok met slogans om het publiek wakker te schudden : • NO Design to waste • Waste = Design just gone wrong • Plastics kill • What goes in the ocean, goes into you • Every drop in the ocean counts.

Conversie op het publiek.
Het virale filmpje werd gelanceerd op de opening 4 juli en had de volgende dag al 40.000 viewers op youtube. De viewers kwamen zowel uit België, Frankrijk, Nederland, Groot-Brittannië en de VS. Ook de pers pikte dit razendsnel op. Design museum Gent haalde niet minder dan 80 artikels on en offline en het VRT journaal. In de VS verscheen het ook op een aantal belangrijke modeblogs.

Interessante cijfergegevens.
– 50% van de bezoekers aan de tentoonstelling van begin juli tot half oktober kwamen uit het buitenland (Nederlanders, Fransen, Engelsen, Duitsers)
– 75% nieuwe bezoeken op website in diezelfde periode met opvallend veel nieuwe bezoekers uit Nederland en Engeland.

Impact op het imago van het museum en de Stad Gent.
Het imago van het museum heeft hiermee op heel korte termijn een nieuwe boost gekregen. “Het Design museum wil een museum zijn dat meer toont dan vormschoonheid, een museum dat in het nu en midden in het leven staat en zich verhoudt t.o.v. van een aantal maatschappelijke vraagstukken en problemen. Het ecologisch gegeven is daar zeker één van.”, benadrukt Katrien Laporte, directeur van het museum. Ook op het image van de Stad Gent heeft dit een positieve invloed, de stad wordt hiermee opnieuw gepositioneerd als een creatieve, bewuste en geëngageerde stad met een aantrekkelijk aanbod voor toeristen.