1. Always ask why?

We gaan niet van start als we geen sluitend antwoord hebben op een simpele maar vaak lastige vraag die we stellen: waarom doe je het? Wat draag je bij? Het antwoord weerspiegelt je bestaansreden en het is voor ons het uitgangspunt van onze job. Lift off.

2. Materiality is king!

Stap 2, stick to your roots. Focus enkel op wat waarde heeft voor jouw organisatie. Maak dit maatschappelijk relevant en communiceer daarover. Point of no return.

3. Be true, never greenwash.

We doen niet mee aan window dressing. Ook niet voor het ontwerp van een etalage. Gebruik je enkel duurzaamheid als groen uithangbordje dan word je afgestraft. Want communicatie straalt altijd uit wie je echt bent. Je moet ons niet geloven, maar doe je aan greenwashing dan ben je voer voor de hongerige leeuwen. Walk the talk.

4. Do well by doing good.

De match ecologie - economie is de enige, juiste business strategie. MVO en economisch succes is het en-en-verhaal. Het vormt de drijfveer voor alle wakkere ondernemers. En daarover goed communiceren is een win-win. Want het geeft een boost aan de wereld en aan je organisatie. Respect.

5. There are no consumers?

Bald statement, maar het woord consument schrappen we uit onze woordenlijst. Het impliceert dat je jouw publiek beoordeelt als passieve wezens die hersenloos je boodschappen slikken. Voor ons mist dat respect. 'De consument' is vanaf nu een verouderde marketingterm uitgevonden door 'Mad-Men-agencies'. Je communiceert MET je publiek, MET je medestanders, MET iedereen. Doe dit met volle overgave want het is je raison d'être.

6. it's a WE-world!

Community driven bedrijfsvoering is de motor van de nieuwe economie. Een organisatie die kijkt naar de toekomst neemt de gemeenschap als vertrekpunt en niet het individu. i-Pods, i-Pads, i-World, ..., we hebben er onze buik van vol. Het zijn de i's uit industrieel erfgoed. Think WE-pod-, WE-phone, WE-pad. Think WEconomy! Samen waarden creëren daar draait het om.* We moeten ondernemen vanuit de WE-WORLD. Shareability is de nieuwe drijfveer! Het creeërt nieuwe business opportuniteiten, het geeft samenwerken een boost en het stimuleert nieuwe vormen van gemeenschappelijk gebruik. (*Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die term laten we toch even vallen voor de zoekmachines)

7. Your brand is what they say it is.

Je bent pas relevant als je publiek in jouw verhaal gelooft. We schreeuwen dus niet vanuit een ivoren toren. We maken plaats voor hun input, luisteren naar hun drijfveren en we laten hen niet links liggen. Het is 2-way or no-way. Sta dus open voor input, communiceer duidelijk en vergeet niet te converseren. Daar wordt iedereen rijker van.

8. changing behavior is the key.

Willen we de wereld future proof maken, dan moeten we inzetten op gedragsverandering. Bewust maken en sensibiliseren zijn maar eerste stappen en leiden meestal tot impact op korte termijn. Want geef toe, we zijn allemaal wat lui, druk bezet en veranderen niet graag onze routines. Maar net het doorbreken van die routines is essentieel om te slagen in onze opzet. Op dat willen we mikken met onze communicatie. Niet meer en niet minder. (Nudge nudge, say no more, you know what I mean?)

9. the revolution starts at home!

Uiteraard begint verandering bij jezelf. Je start pas je communicatie op als je je eigen maatschappelijke impact kent. Walk the talk. Je mantra voor je nieuw verhaal.

10. happy people, better world.

And finally, we kiezen resoluut voor de lach en laten de stok in het bos liggen. Hoe hard ook je verhaal. Als je mensen wil triggeren of aanzetten tot actie, geef ze een thumbs up en beloon ze met een glimlach. Daar kiezen we voor, altijd. #Happy!

Step up and say: